Labb 27/5-11




Ett glas i kallt vatten
Material:Kallt vatten och liten bägare
Hypotes:Det blir koldioxid i vattnet och det blir små bubblor på botten.
Genomförande:Vi hällde i kallvatten i bägaren och sen väntade vi ungefär en 15 min och det som har hänt är att det har blivit små bubblor på botten.
Resultat:Vattnet löste gaser och det var därför det blev bubblor på botten.

Vi ska studera vad som händer under upphettningen.
Material:Kokplatta,bägare och kallt vatten.
Hypotes:Jag tror att det börja koka och det bildas koldioxid och bubblorna är vattenånga.
Genomförande:Det var kallt vatten i bägaren och sen satt vi bägaren på en värme platta.Det som händer..
Efter en dryg minut så börjar man se små bubblor i botten...Sedan började bubblorna släppa och åka upp mot botten,dom blev större.DET BLIR FLER BUBBLOR!Sedan börjar det ryka och det stiger snabbare bubblorna mot
ytan.
Senare började det koka.
Resultat:Vattnet började koka och det började ryka,Min hypotes var rätt.Bubblorna var vattenånga

Hur ändras volymen när is smälter?
Material:Mätcylinder,nål,vatten och en isbit
Hypotes:Att isbiten smälter och vattennivån stiger
Genomförande:Vi tar en cylinder och fyllde upp den till 50 strecket.När vi tryckte ner isbiten så steg vattennivån till 55.När isbiten sen hade smällt så var vattennivån 57.
Resultat:Vatten nivån steg med 7cm³,som vi trodde

Testa dig själv 5.4

1. Ytvattnet som är högst upp på sjöar opch är mer förorenat än grundvattnet och måste renas innan vi dricker det.

2. När man tar vatten från sjön måste man rena det i 4 steg. 1. Där är det grov filtrering, som tar bort allt stort skräp. 2. Sen häller man ner ett klibbigt eller geléaktigt ämne i vattnet, såp att det bildas klumpar som faller till botten, kallas flockning. 3. Sedan får vattnet flyta igenom etyt tjockt lagar sand för att filtrera bort alla föroreningar som är kvar. 4. Nu häller man bakteriedödande medel i vattnet som ofta innehåller klor, eller kloratomer. Sedan upp i vattentornet där vi sedan får vattnet ifrån.

3. Sedan när vi använt vattnet är det smutsigt det renas i 2 steg. 1. Först silas alla stora föroreningar bort, kallas mekanisk rening. 2. Vid den biologiska reningen låter man bakterier rena vattnet och då bildas klumpar som sjunker till botten. 3. Man häller i andra kemiska ämnen som sedan blir klumpar och sjunker.

4. Vi renar vattnet innan vi använder det för att vi inte ska få i oss föroreningar och då kan vi bli sjuka.

5. Vi renar vattnet så att det inte kommer ut och sedan skadar fiskar och andra växter.

6. Kolla uppg. 2&3
''hjärnan'' Jag tror att på stenåldern tog dem vattnet genom brunnar som är direkt från grundvattnet som är naturligt filtrerat. Eller så tog dem från bäckar och åar som också är renat naturligt.

Testa dig själv 5.3

1.Vad kallas det när en vätska blir till gas utan att den kokar
Svar:Det är avdunstning

2.Hur ser vattenånga ut?
Svar.Den är onsynlig

3.Förklara hur vatten kan avdunsta fast temperaturen är under kokpunkten.
Svar:Vatten och andra ämnen kan faktiskt avdunsta även om temperaturen är under kokpunkten.Förklaringen finns i värmerörelserna hos molekylerna.Slumpen gör att en del molekyler får lite högre fart än andra.

4.Berätta om de olika delarna i vattnets kretslopp.
Svar:1.Vattnet avdunstar. 2.Vattenångan blir moln genom kondensation 3.Molnen stiger 4.Regn och snö 5.Vattnet rinner tillbaka till havet.

5.Varför kan du inte dricka samma vattenmolekyler som en dinosaurie har druckit?
Svar:Eftersom vattenmolykyler byggs ständigt om genom olika kemiska reaktioner.T.ex växterna suger upp vatten.Och vatten används till växternas fotosyntes.

6.Varför finns det så lite sötvatten?
Svar:Eftersom saltet löser upp från bergsgrunden.

Testa dig själv 5.2

1.Vad är molekylformeln för vatten?
Svar:H2O

2.Vid vilken temperatur är vatten som tyngst?
Svar:Vid +4C



RSS 2.0