Luft och Syre

Labb 25/5 2010
Håkan gör ett experiment om luft och syre. Håkan hade tagit en glasbägare där det låg ett värmeljus. Håkan hade gjort ett hoprullat pappersrör och satt på en plastpåse. Håkan testade bara blåsa in luft i det plastpåsen och försökte släcka ljuset men det gick inte. Han testade en annan sak där han höll andan en stund och då när han blåste med röret så gick det. Varför det gick var att all syre kom ut och koldioxid kom in och då slocknar ljuset. Det är mer koldioxid i påsen och då slocknar det lättare. Man ska blåsa brevid ljuset för bästa effekt. Om man har syre i påsen så slocknar inte ljuset.

Om Matten

1.Hade vi för lite tid på provet?
Svar:Jag har inte gjort provet men vi fick ett mail där det stog att vissa inte hann och blev inte klara.

2.Hade vi kunna göra någonting bätte under provet?
Svar:Jag vet inte eftersom jag inte har gjort det.

3.Har vi haft tillräckligt med lektioner för att förbereda oss för provet?
Svar:Jag har varit borta lektioner och inte hunnit lika mycket men jag tycker vi borde ha nån mer lektion.

4.Har du pluggat rätt saker inför provet?
Svar:Jag har gjort repetionshäftet och jobbat i boken.

5.Har du pluggat tillräckligt mycket inför provet?
Svar:Jag har gjort repetionshäftet och tittat i matteboken.

6.Vad kan du om procent och om algebra?
Svar:Jag tror jag kan det det mesta men jag har några saker som jag måste fråga om.

7.Vad kan du inte?
Svar:Det är några stjärnuppgifter i häftet

Labb om Jod

Idag 18/5-2010 skulle vi göra en labb om att se om det var jod.Min grupp bestod av jag och NAchos.Det vi började med var att Håkan berättade vad vi skulle göra. Han hade tagit fram småbitar av mat. Vi skulle hälla i småbitarna i var sitt provrör och ta varmt vatten men inte mycket vatten. Sen tog vi provrören och la ner i en stor bägare. Vi tog en värmeplatta och alla provrör i en stor bägare och kokade allt. Väntar väntar väntar väntar...................................................Och när det hade kokat upp så hällde vi i Jod och det blev blått.Makaronen blev blå men äpplet blev brunt och dom andra hände inget.

Resultat:Bra eftersom vi fick blått i Makaronen
-Dom andra blev inte bra

Labb 11/5-10

Idag 11/5-10 skulle vi göra labb igen. Jag skulle titta på hur min växt hade blivit. Det var ingen skillnad från förra veckan. Men jag hällde i lika mycket vatten och närings som första gången. Håkan sa också att vi fick titta i ett Mikroskop och titta efter Urdjur men det ända jag såg var helt vitt. Min växt är 8CM lång och så här kan  Urdjur se ut
http://runeberg.org/naturriket/0036.html

Övning i att designa experiment

Övning i att designa experiment

1.Dom skulle mäta hur hög gräslöken blev varje vecka.

Fråga 1.Vad skulle de mäta?

 

2.Det som ändras är jorden. Dom använder olika mycket jord.

Fråga 2.Vad är det som ändras i experimentet?

 

3.Det som är lika är 3st gräslöksfrön och 30 ml gödningsmedel

Fråga 3.Vilka saker hålls lika experimentet?

 

4.Hur mycket gräslöken växer beroende på hur mycket vatten man har och hur mycket jord.

Fråga 4. Vilken fråga får de svar på med sitt experimentet?

 

  1. Det var bra men dom kunde ändra på hur mycket gödningsmedel dom hade.

    Fråga 5.Är det ett bra experiment?

 

Uppgift 2

Frågan Vad är felet med experimentet?

1.Vissa har samma mängd av olika tillsättningar och en person har ett krasse frö. En person har t.ex

2DL jord och en person har mycket solljus en och har en del solljus ibland.

 

Uppgift 3

Frågan?Det visar sig att det växer bäst Ulla. Vad har de visat med detta?

1.Hon har mer frön,mer vatten och mer jord kanske.

 

Uppgift 4

Frågan?Vilken fråga vill Styrbjörn få svar på med sitt ambitiösa experiment?

1.Hur det växer med olika mängder vatten

Jag tror den med 30ML växer mest och den som växer sämst tror jag är den med 0ML vatten.

 

Uppgift 5

Frågan?Vad finns det fördelar och nackdelar med Ansgars experiment?

1.Fördel:Att han varierar med både vatten och jord i ett och samma experiment,men jag tycker att han inte behövde ha den utan vatten.

Övning i att designa experiment

1.Dom skulle mäta hur hög gräslöken blev varje vecka.

Fråga 1.Vad skulle de mäta?

 

2.Det som ändras är jorden. Dom använder olika mycket jord.

Fråga 2.Vad är det som ändras i experimentet?

 

3.Det som är lika är 3st gräslöksfrön och 30 ml gödningsmedel

Fråga 3.Vilka saker hålls lika experimentet?

 

4.Hur mycket gräslöken växer beroende på hur mycket vatten man har och hur mycket jord.

Fråga 4. Vilken fråga får de svar på med sitt experimentet?

 

  1. Det var bra men dom kunde ändra på hur mycket gödningsmedel dom hade.

    Fråga 5.Är det ett bra experiment?

 

Uppgift 2

Frågan Vad är felet med experimentet?

1.Vissa har samma mängd av olika tillsättningar och en person har ett krasse frö. En person har t.ex

2DL jord och en person har mycket solljus en och har en del solljus ibland.

 

Uppgift 3

Frågan?Det visar sig att det växer bäst Ulla. Vad har de visat med detta?

1.Hon har mer frön,mer vatten och mer jord kanske.

 

Uppgift 4

Frågan?Vilken fråga vill Styrbjörn få svar på med sitt ambitiösa experiment?

1.Hur det växer med olika mängder vatten

Jag tror den med 30ML växer mest och den som växer sämst tror jag är den med 0ML vatten.

 

Uppgift 5

Frågan?Vad finns det fördelar och nackdelar med Ansgars experiment?

1.Fördel:Att han varierar med både vatten och jord i ett och samma experiment,men jag tycker att han inte behövde ha den utan vatten.


RSS 2.0